Kanun tamamen bir Türk sazıdır. Uzun yıllar mandalsız olarak kullanılmıştır. Mandal sistemi 20. YY başlarında Türkler tarafından bulunmuştur. İlk olarak mandallar her ses için 3-4 adet olarak kullanılmıştır. 1960 tarihinden itibaren 9 komalı mandal sistemine geçilmiştir. Osmanlı döneminde ilk kanun ustası olarak Mahmut Usta’yı görmekteyiz. Bunda sonra Emin Usta, Hasköylü Mıgırdiç, Artin ve Ohannes Uzunyan kardeşlerin İstanbul’da ud yaptığını biliyoruz. Bu kanunlar 24 sesli olup dar kenarlı ve kısık seslidirler.

Günümüze gelindiğinde 25 ve 26 sesli kanunlar yapılmaya başlanmıştır. Türkiye’nin büyük bölümnde kanun ustalarına rastlamak mümkündür.

Kanun çok nazik bir saz olduğu için yapım aşamasında mutlaka bütün ağaçların fırınlanmış olması gerekir. Veysel Müzik Evi çalgı aleti yapım atölyesinde profesyonel bir kanunun yapımında kullandığımız ağaçlar;

Kanun Ağaçları

  1. Alt kapak 3 katlı olup köknar ladin ve kaplamanın preslenmesiyle elde edilir.
  2. Üst kapak için ise en az 10 yıllık kurumuş çınar ağacı kullanmaktayız.
  3. Burguluk takozu kumlu sert ıhlamur ağacından imaldir.
  4. Uzun ve kısa yan bölümler 3 parça presli çam ağacındandır.
  5. Tel takozu ise ağır sık kayın ağacındandır.
  6. Burgular ise abanoz veya gül ağacından imal edilir.
  7. Mandallar bafondandır ve bu nedenle tınıdaki bas sesler daha derindir.

Kanunda aranan en önemli özellik ses tınılarının uzun olması ve seslerin bas yani pes olmalarıdır. Ayrıca çalım kolaylığı çok önemlidir. Kanun mızraplarının bağa (kaplumbağa kabuğu) olması seslerin daha net olmasını sağlar.

Veysel Müzik Evi enstrüman yapım atölyesinde üretilen kanunlar Türkiye’de ve yurt dışında ısrarla aranmaktadır. Bir yılda üretilen kanun sayımız 15 adet olup kanunlarımızı sipariş üzere üretmekteyiz. Cengiz Usta’nın kalfalarında Erhan Beydanol kanun yapımının yanı sıra aranan bir kanun icracısıdır.

Bir kanunun iyi olması için doğru ve kaliteli malzemelerle iyi bir usta tarafından yapılmış olmasıdır.

Gallery